15 december 2013

Decemberlegen #15: 3. sødag i advent - decemberbogen

Titel: I underlandet (Gregor #1)
Originaltitel: Gregor the Overlander (Underland Chronicles #1)
Forfatter: Suzanne Collins
Forlag: Gyldendal

Handling: Gregor bor i en lille lejlighed i New York sammen med sin mor, bedstemor og to småsøstre. Efter hans fars forsvinden er Gregor nødt til at blive tidligt voksen og hjælpe til med at passe den demente bedstemor og de to små piger. En dag hvor han passer sin yngste søster, forsvinder de begge to ned til en verden under New York, der bliver kaldt Underlandet af dets beboere. Her bor underligt blege mennesker, kæmpe flagermuse, enorme rotter og mange andre væsner, der i vores verden ikke kan blive større end en hånd. Gregor ønsker lige fra han og søsteren lander i Underlandet at forlade stedet med det samme, men da Underlandet afslører noget der har stor betydning for Gregor, har han ikke noget andet valg end at blive og hjælpe menneske med den kommende kamp.

Bedømmelse: ***** (2 stjerner)
Anmeldelse: Suzanne Collins er jo forfatteren bag megasuccesen The Hunger Games, derfor havde jeg også visse forventninger til Gregor. Desværre levede den ikke op til forventningerne, under hele læsningen sad jeg med en rigtig ærgerlig følelse af at spilde min tid. Jeg tror den følelse stamme fra at jeg var helt vild med at læse The Hunger Games og næsten ikke ikke kunne vente på at skulle læse den næste bog. I kender det vel selv følelserne.
Det er først alt for langt inde i mellem bogens sider, at handlingen rigtig skydes i gang. Hvilket gør bogen både kedelig og langtrukken at læse.
En anden ting, jeg synes, der er møgirriterende ved bogen, er Gregor, hovedpersonen, der modsat sin søster virker arrogant med en dårlig indstilling til det meste. Hans søster, Boots, er til gengæld et helt igennem godt menneske, og som alle andre i Underlandet er det svært ikke at holde bare en smule af hende. Og jeg kan sagtens se, hvorfor hun er med i bogen, men hun er alligevel en besværlig ledsager på grund af hendes alder. Boots er næsten bare en baby og det udgør jo en del problemer i forhold til at hun er med på rejsen og det er ikke specielt praktisk. For der skal passes på hende, som man jo gør med en lille barn.
Men udover Boots var det ikke en speciel fed bog, så selvom der er flere bøger i serien har jeg ikke planer om at læse dem. Den første bog var simpelthen en for stor skuffelse.
- Anna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar