28 februar 2014

Kampen om Tronen

Titel: Kampen om Tronen
Originaltitel: Game of Thrones
Forfatter: George R. R. Martin
Forlag: Gyldendal

Handling: Bogen fører os tilbage til en tid med borge, riddere og prinsesser. Her møder vi slægten Stark der lever mod i nord på Vinterborg. Da kongen kommer og ønsker Ned Stark med tilbage som kongens hånd er familien nødt til at splittes. Herfra følger man historiens forløb gennem øjnene på forskellige mennesker med forskellige geografiske placeringer. Der er de familiemedlemmer der bliver i nord, Ned og hans døtre der er taget med kongen mod syd, den tidligere konges datter og søn der er på flugt fra den nye konge og mange andre mennesker. Det er en bog om kærlighed, intriger, mord, sex og magt...

Bedømmelse: ***** (4,5 stjerner)
Anmeldelse: OBS! Dette er et anmeldereksemplar, men alle meninger er mine egne.
Da jeg modtog denne bog til efterårets bogbloggertræf blev jeg ellevild. Tidligere har jeg kun hørt godt om (tv-)serien, så derfor er det jo nok heller ikke en overraskelse, at jeg har glædet mig til at læse den. Og hold da op hvor er det dog ærgerligt at jeg ikke har taget mig sammen til at læse den noget før. Det er da en vældig godt sammensat bog, der med en skiftende synsvinkel gør bogen rigtig spændende at læse. Jeg føler, man får mere ud af historien, og samtidig skal forfatteren virkelig vise sit værd som menneskekender, og det gør Martin i den grad.
I bagside teksten omtales George R. R. Martin som den amerikanske version af Tolkien, og for første gang nogensinde havde jeg et ønske om at have læst mindst en bog fra Lord of the Rings. Men jeg kan da sige at den minder mig lidt om Narnia. Et Narnia der har forladt mors rede og ikke længere har tillid til alle, kort sagt; et Narnia der er blevet meget, meget voksen. Og selvom jeg endnu ikke har anmeldt bøgerne herinde, så kan jeg fortælle at jeg er vild med den serie!
Også sproget er jeg helt vild med, også selvom det er en oversættelse. Vi ved jo alle hvordan oversættelser sjældent er til at råbe hurra for. Ofte er der meninger der går tabt og forfatterens sproglige evner forringes, men jeg synes at oversætteren bag Kampen om Tronen har klaret det super godt. Bogen er oversat på en rig og lækker måde med masser af halvudfordrende ord, der bare gør at man får lyst til at læse mere. Og det er en af de ting der gør at jeg glæder mig rigtig meget til at fortsætte mit Game of Thrones-eventyr, både blandt bøgerne og tv-serien.
- Anna

P.s. Jeg begyndte straks efter at se første sæson af tv-serien, og nu er jeg helt vild efter at fortsætte, men jeg er lidt usikker på om jeg først skal læse bøgerne før jeg ser de næste sæsoner. Hvad synes I?

2 kommentarer:

  1. Jeg har set tv-serien, før jeg har læst bøgerne, og det har egentligt fungeret meget fint. Man får et fint overblik over karaktererne på den måde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ku godt være at jeg gør det så, jeg kan næsten heller ikke vente meget længere med at finde ud af hvad der kommer til at ske med alle karaktererne ^_^

      Slet