04 marts 2014

Top 10 tirsdag - populære forfattere jeg ikke har læst!

Top Ten Tuesday (dans: top 10 tirsday) er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish, hver uge udkommer der et net emne og denne uges emne er populære forfattere som jeg ikke har læst!

1. J. R. R. Tolkien
Jge så filmene (Ringenes Herre) og var mildest talt ikke begejstret, det fjernede ligesom lysten til at læse hans bøger, selvom jeg jo godt ved at bøgerne altid er langt bedre end filmen. Måske jeg en gang kan få overbevist mig selv om at det er en super ide at læse Tolkien?

2. E. L. James
Da Fifty Shades of Grey udkom blev den ret hurtigt rigtig hypet og alle talte om den og det gjorde at jeg begyndte at overveje at læse den. Mest bare for at vide hvad det er alle taler om og så selv kan være med i diskussionerne - og så jeg kan se hvor meget den ligner Twilight, Fifty Shades er jo som bekendt skrevet som en fanfic til Meyers bøger.

3. Nicholas Sparks
For nogle år siden så jeg The Notebook og under det mest følelsesladede øjeblik i filmen havde jeg vandfald i stedet for øjne. Jeg besluttede mig for at hvis filmen fik mig til det, så måtte forfatterens værker være endnu bedre (tilbage til det omkring film og bøger...). Jeg er godt nok ikke begyndt endnu, men bøgerne står dog på min 100 bøger-liste.

4. Charles Dickens
Dette er jo en noget ældre herre der står bag flere klassikere, som jeg vil ønske jeg har læst, men tiden har endnu ikke været der til at få det gjort. Det er en skam.
Jeg har set utrolig mange versioner af hans juleeventyr og det er helt klart på top 5 over mine yndlingsjulehistorier.

5. Stephen King
I know, han er en af de helt store forfattere, og hvorfor har jeg dog ikke læst ham? Men grunden til det er simpelthen at jeg har hørt at han er storskriver i gyser-genren og hvis der er en genre som jeg bare slet ikke kan lide, så er det gysere. Jeg kan simpelthen ikke klare den gåsehud og paranoia som gysere skaber.

6. Cassandra Clare
Uh, Cassandra Clare. Forfatteren bag The Mortal Instruments - en serie, jeg kun har hørt godt om fra alle, lige fra andre bogbloggere til gode veninder. Alle taler om hvor gode hendes bøger er og alligevel har jeg ikke fået taget mig sammen til bare at læse 1 side. Endnu.

7. Jojo Moyes
Hun er blandt de 100 mest populære/solgte forfattere på amazon, så der må vel være noget om at hun er god, jeg har bare endnu ikke fået stiftet bekendtskab med hende. Det håber jeg dog på at jeg gør snarest muligt.

8. Sir Arthur Conan Doyle
Efter BBCs moderne version af Doyle's Sherlock Holmes blev vist for første gang på dansk tv, var en trofast fan af serien, desværre kan jeg ikke sige at jeg har læst nogen af de originale historier. Jeg tror helt sikkert at jeg vil få endnu mere ud af tv-serien, hvis jeg læser Doyle's skriverier, men der er bare så utroligt mange.

9. Jo Nesbø
Størstedelen af min mors familie er helt vilde med hans krimier og de alle sammen bliver læst, så det er ikke fordi jeg mangler anbefalingerne. But still; I don't get it. Hvad er det gode ved en krimi? For mig ikke særligt meget. Jeg har et meget anstrengt forhold til krimier, så anstrengt at jeg faktisk ikke rigtig gider at læse dem, og det gælder også Nesbøs bøger.

10. Rick Riordan
Det er faktisk lidt pinligt, men jeg vidste ikke at Riordan har skrevet så mange bøger. Faktisk troede jeg at han er en af de forfattere der har skrevet en enkelt (eller måske et par bøger, helst i samme serie) bog og så været heldig at blive opdaget og få en filmatisering. Jeg vidste slet ikke at han havde skrevet andet en Percy Jackson-bøgerne. Flot, Anna!

- Anna

5 kommentarer:

  1. Din liste må være en af de første jeg har set, hvor jeg faktisk har læst nogle af forfatterne og kan kun anbefale at du læser dem (i hvert fald de fleste af dem).

    Jeg kan se, du har anmeldt 'Kampen om Tronen' fornylig og givet den 4,5 stjerner - så tror jeg også du vil synes om Tolkien. Den største forskel synes jeg er, at Tolkien er ældre end Martin, så man skal måske have mere tålmodighed med sproget. :)
    E.L. James' 'Fifty Shades' tog jeg fat på af samme grund som du nævner: Hypen gjorde mig nysgerrig. Jeg kom ikke særlig langt i første bog, og så lagde jeg den fra mig. Det var ikke lige mig, udover at erotik ikke lige er en genre, jeg synes om at læse, så synes jeg bare ikke der var noget interessant ved bogen.
    Apropos hype, så var det også, hvad der fik mig til at læse Cassandra Clares serie(r). Til at begynde med slugte jeg bøgerne råt, men i længden stod jeg af, for selv om universet var interessant og referencerne til forskellig populærkultur var sjove, så synes jeg ikke karaktererne udviklede sig særlig meget og plottet virkede meget 'forced' efter bog 3.
    Jeg kan tilgengæld varmt anbefale både Dickens og Doyle - Juleeventyret som er det eneste Dickens jeg har læst er helt fantastisk. Og jeg tror helt sikkert at du vil få noget ud af at læse Doyles bøger - om du får mere ud af serien ved jeg ikke, da den fortolker bøgerne ret godt (og alligevel er blevet lidt fan fiction-agtig med sidste sæson) men så går du ikke glip af de referencer, der bliver lavet indimellem ;)
    Stephen King har jeg ikke læst længe, men jeg husker ikke at være blevet skræmt så meget at jeg aldrig kunne finde på at åbne en af hans bøger igen - og jeg er altså heller ikke vild med horror-genren :)
    Og jeg havde det på præcis samme måde med Rick Riordan, troede kun han havde skrevet Percy Jackson-serien, men nej, så nu har jeg mindst to serier mere, jeg mangler at læse. (Er først begyndt på Percy Jackson i år.)

    Nå, det blev vidst en lang kommentar. Jeg håber du kan bruge den til noget og har fået mere lyst til at læse nogle af forfatterne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Iiih hvor gør det mig glad at få sådan en lang kommentar med boganbefalinger :D Jeg tror jeg vil bruge dine anbefalinger snarest muligt og læse nogle af de forfattere ^_^

      Slet
  2. Åh så mange fine forfattere på listen! Jeg er sikker på, du vil elske Jojo Moyes, og Charles Dickens er også ren kærlighed i sig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har set dine anmeldelser og jeg glæder mig til at begynde at læse dem :D

      Slet
  3. Der er også en del på din liste som jeg ikke har læst for man kan jo ikke læse alle forfattere i verden eller?? :-)

    Nå men håber du kommer over dit Tolkien traume for hans bøger er fantastiske og der er så meget mere i dem end i filmene. Jeg Ælsker Tolkiens univers. Er dog ikke helt vild med filmene, men jeg prøver at ignorere at jeg har læst bøgerne og prøver at nyde dem alligevelle :-)

    Kan godt forstå at du ikke har læst E. L. James for her er en forfatter som jeg slet ikke bryder mig om. Læste første bog og havde lyst til at brænde den bagefter hehe. Det kunne jeg dog ikke da det var en venindes.

    Jo Nesbø har jeg kun læst bind 1 af og ham var jeg heller ikke imponeret over.

    Rick Riordan og hans triologi om Kane ungerne der starter med Den Røde Pyramide er fantastisk. Ja det er den eneste af hans serier jeg er vildt med. Men det er nok fordi den har med de ægyptiske faraoer at gøre. Læs den og nyd den.

    Håber du en dag får læst dem du her lister for det er altid godt at prøve noget nyt også selv om det ikke lige appelerer til dig.

    Har så også lige måtte google The Broke and the Bookish for at se hvad det nu var for en side jeg har missed :-)

    SvarSlet