16 september 2014

Top 10 tirsdag - jeg vil ha mer!

Top Ten Tuesday (dansk: top 10 tirsdag) er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish, hver uge udkommer der et nyt emne og denne uges emne er ti forfattere jeg har læst noget fra og bare vil have mere!

1. J. K. Rowling
Jeg har læst stort set alt hvad denne dejlige dame har skrevet, jeg mangler kun de bøger hun har skrevet under pseudonym. Dog må jeg indrømme at jeg af frygt endnu ikke har turde åbne The Cuckoo's Calling, selvom dem står på en af mine hylder derhjemme.

2. Laura Ingalls Wilder
Okay, her er der mest tale om et nostalgisk trip. For et par uger siden fandt jeg nemlig ud af at der bliver udgivet noget mere om Mrs. Wilder og nu er min hjerne blevet fikseret på tanken om at genlæse alle hendes værker OG læse alt det je endnu ikke har læst. Dvs. to bøger hun selv har skrevet.

3. George R. R. Martin
Ok, så første bog skræmte mig ikke væk. Det gjorde de fire 4 sæsoner af tv-serien heller ikke. Jeg sidder kun tilbage med en hungrende fornemmelse af at det jeg har fået indtil videre ikke er nok. Det kan det simpelthen ikke være! Jeg bliver nødt til at læse videre og se mere.

4. Lene Kaaberbøl
Hun er og har altid været en af mine yndlingsforfattere og med god grund, for hver eneste gang jeg læser noget skrevet af hende får jeg lyst til at læse mere, sådan har jeg det især med Skammer-serien.

5. Neil Gaiman
Jeg var vild med hans mærkværdige blanding af virkelighed, fantasi og barnligverdenssyn i Nobody og efter at have læst bogen er min lyst efter mere af hans forfatterskab ikke blevet formindsket den mindste smule.

6. Trudi Canavan
Jeg har ikke længere tal på hvor mange af hendes bøger jeg har læst, men jeg ved dog at jeg endnu ikke har læst dem alle og det er en skam, for dem jeg har læst, indtil videre, har været mægtig gode. Især serien om Sonea var jeg stor fan af, serien var også den første jeg læste.

7. Josefine Ottesen
Endnu en dansk fantasy-forfatterinde, som jeg ikke kan få nok af. Desværre har næsten allerede læst mig igennem alt det hun har skrevet til min aldersgruppe (især da jeg var lidt yngre), så det eneste jeg kan gøre er at vente og håbe på at der snart kommer mere fra hende.

8. Tamora Pierce
Hun har jo skabt sig et kæmpe univers med utroligt mange bøger, der alle fortæller en historie om en ny del af det, universet. Jeg er rigtig, rigtig nysgerrig overfor nye ting, så selvfølgelig har jeg en stor lyst til at læse flere bøger om Tortall og dets beboere!

9. Rainbow Rowell
Rainbow Rowell skrev sig til en sikker plads i mit hjerte med Fangirl som er en af mine absolutte yndlingsbøger. Efter jeg læste Eleanor & Park er det kun blevet til varmere forhold til forfatteren. Mit håb er at jeg på et tispunkt for anskaffet mig Landline og Attachments og at de er lige så gode som de bøger jeg allerede har læst.

10. Michael Scott
Scott er en af de forfattere hvor jeg næsten ejer alle bøger i hans forfatterskab, men har læst under halvdelen. Han har skrevet en serie som jeg er virkelig vild med, da den favner mytologier, historie og magi - tre ting jeg er elsker - og formår at komme omkring dem alle på en måde, der gør mig glad i låget.

//Anna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar