04 november 2014

Top 10 tirsdag - genlæsning

Top Ten Tuesday (dansk: top 10 tirsdag) er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish, hver uge udkommer der et nyt emne og denne uges emne er ti bøger eller serier jeg rigtig gerne vil læse igen. Og igen. Og igen.

1. Harry Potter-serien af J. K. Rowling
Jeg føler at denne serien er begyndt at blive fast inventar hver eneste uge. Det er lidt et problem, men samtidig er det jo fordi jeg holder så meget af bogen at det er umuligt for mig at give slip. Never gonna give you up! Never gonna let you down!

2. Anna and the French Kiss af Stephanie Perkins
Det er godt nok hverken stor eller original litteratur, men det er hyggeligt at læse og man finder sig selv suget helt ind en forelskelse i en fiktiv kærlighed. Det er skønt og livsbekræftende at være vidende til og det kan kun ske for sjældent.

3. Det Lille Hus-serien af Laura Ingalls Wilder
Lauras familie repræsentere en stor del af min barndom og begyndelsen på min læselyst, derfor er hendes bøger ren hygge for mig. Bare det at gå forbi dem på mit værelse og lade hånden glide hen over deres smukke bogrygge er nok til at få mit til at smile.

4. The Fault i our Stars af John Green
Der er vel ingen ide at specificere hvor stor en plads denne bog længe har haft i mit hjerte - det har jeg gjort utallige gange før. Jeg tror lysten til at læse en bog der giver dig lyst til at pjække fra alt og bare grave dig dybt ned under dynen for at læse.

5. Fangirl af Rainbow Rowell
Da jeg læste Fangirl var det til en skoleopgave (yep, min skole er nemlig sej) og det gjorde at det svært for mig at nyde den fuldstændigt, for jeg skulle hele tiden notere vigtige passager til opgaven. Jeg vil virkelig gerne have muligheden for at kunne læse bogen igen og denne gang bare nyde det fuldt ud.

6. Anne fra Grønnebakken L. M. Montgomery
Lige som bøgerne om Laura Ingalls har Anne-bøgerne en stor personlig værdi for mig. Jeg har heppet på Anne lige fra første dag hun ankom hos Marilla og Matthew på Grønnebakken. Selvom hun flere gange har drevet mig til vanvid har jeg alligevel holdt af hende hele vejen til ottende og sidste bog.

7. The Book Thief af Markus Zusak
Se denne bog har jeg lidt dobbelte følelser for, da jeg på den ene side helst ikke vil læse den igen på af at jeg ved hvad der sker og intet er ny, men samtidig har jeg en hel vild lyst til at genopleve den skønne livskærlighed og glæde, der er at finde hos Liesel og dem hun kender.

8. Mira-serien af Josefine Ottesen
Ottesen er altid skøn læsning og Mira-serien har længe været blandt mine favoritter både af hendes forfatterskab men også of all time. Noget der også giver mig lyst til at læse serien igen er ønsket om at finde ud af om jeg stadigvøk vil nyde bøgerne i så høj grad som sidste gang jeg læste dem. Forhåbentlig vil det være tilfældet.

9. The Perks of being a Wallflower af Stephen Chbosky
Oh God, hvor er jeg vild med The Perks, der er ikke rigtig noget der kan sparke mig ud af min forelskelse. Jeg er vild med hvordan den på en og samme tid er sød og uskyldig mens der parallelt med historien foregår noget langt mørkere og ubehageligt. Jeg vil tilbage og opleve det endnu en gang.

10. Eleanor & Park af Rainbow Rowell
Det er jo ikke kun en ren dejlighed, der på en eller anden måde alligevel får læseren til at forelske sig i historien og hovedpersonerne. Jeg vil virkelig gerne tilbage til den forelskelse. Den er sød og rar og dufter af sommer - måske fordi jeg havde mit eksemplar med på stranden?

Hvilken bog synes I var så gode at I gerne vil læse dem igen? Er der mere end en bog?
//Anna

2 kommentarer:

  1. Jeg kan kun være enig! Harry Potter-serien bliver altid genlæst, især her i efterårs perioden er den rigtig hyggelig og passende :-) Mit problem er dog, at jeg tit føler at jeg har en masse andre bøger jeg skal have læst før jeg kan gå igang med de gamle.. :-)
    Mvh Sofie, The Little Book Corner

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, det problem kender jeg alt for godt! Jeg genlæser stort set ikke fordi jeg så gerne vil opleve nyt, men det gør mig også ked af det, fordi jeg ser alle de gode bøger på mine hylder der ikke bliver genlæst.

      Slet