07 december 2014

Eremitten | Decemberbogen


Titel: Eremitten | Forfatter: Thomas Rydahl | Forlag: Bindslev | Udgivelsesår: 2014 | Sideantal: 516 | Anmeldereksemplar

Eremitten er et kaldenavn som det meste af den kanariske ø Fuerteventuras befolkning bruger når de omtaler bogens hovedperson Erhard Jørgensen. Erhard er en mand i 60'erne der for omkring 15-20 år siden kom til øen fra Danmark - som en form for flugt fra en ægteskab der ikke fungerede. Han bor alene i udkanten af en af øens større byer i et utæt hus sammen med to geder. Erhard  bruger det meste af sin tid som taxachauffør, når han altså ikke drikker diverse alkoholiserede drikke, enten alene eller sammen med nogle af hans få venner Raúl og Beatriz (Raúls kæreste, der bekrives som en sexet sydlandsk skønhed.

Bogen tager sin begyndelse med at der findes en efterladt bil på en af øens strande. I bilen finder de et efterladt spædbarn gemt i en papkasse. Myndighederne ønsker ikke at gøre noget, da de på ingen måde vil skabe opmærksomhed på denne forbrydelse. Deres grund? Frygten for en mindsket turisme ligesom med Madeleine-sagen.

Jeg havde utroligt svært ved at komme gennem bogen. Det var især Erhards perverse og meget upassende tanker om unge piger - egentlig kvinder generelt - som var direkte ækel og det var en af grundene til at jeg flere gange fandt mig selv springe passager over, hvor den slags tanker var alt for dominerende. Det var for meget for mig. Derudover var hans selvmedlidenhed et irritationsmoment jeg på ingen måde kunne se bort fra, for den skinner igennem for ofte og det gør bogen utrolig svær at læse. 
Jo mere jeg læste, jo svære blev det faktisk at fortsætte. Handlingen var heller ikke til nogen hjælp, da farten simpelthen var for langsom til min smag. Flere gange virkede det som om at selv forfatteren havde lige så svært ved at komme videre som læser og hovedperson og det er virkelig en skam.

Der var to faktorer, der gjorde at jeg kunne fortsætte med læsningen. Det ene er min personlige lyst til at vide hvad de bøger, jeg læser, ender med. Det er andet er sproget, som var super lækkert. Det gjorde mig rigtig glad at se hvor meget Rydahl har gået op i sproget. Selvom historien var svær at døje, så var sproget en nydelse. Godt og gennemtænkt hele vejen.

✬  ✬ ✬ 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar