15 september 2015

TTT - Grædebøger

Top Ten Tuesday (dansk: top 10 tirsdag) er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish, hver uge udkommer der et nyt emne og denne uges emne er bøger man kan græde til. Det kan lyde mærkeligt for nogen, men nogle gange elsker jeg at grave mig ned med en bog der fremkalder så mange følelser at jeg ikke kan holde tårerne tilbage. Problemet med dette er dog at man nemt kan komme til at spoile handlingen for potentielle læsere og det har jeg virkelig, virkelig ikke lyst til. Jeg har derfor valgt ikke at begrunde bøgerne i frygt for at spoile handlingen for jer.






Er I enige eller synes I måske at nogle af mine bøger skulle vige pladsen for endnu større tårepersere? Og hvad udgør en god grædebog for jer? Er det et dødsfald? Eller måske et brud mellem to elskere?

9 kommentarer:

  1. De af bøgerne jeg har læst, er jeg meget enig i! (Monster, Perks of Being a Wallflower, The Fault in our Stars, We Were Liars, og Looking for Alaska). Alle sammen virkelig gode bøger, måske endda netop fordi de får følelserne frem og rører én :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kom lige i tanke om, at jeg helt sikkert også ville sætte 'Me Before You' af Jojo Moyes på listen. Der skulle jeg i hvert fald have haft en pakke Kleenex :)

      Slet
    2. Jeg har endnu ikke turdet læse jojo Moyes, lige præcis af den grund du nævner og puha, hvor skal jeg bruge ekstra overskud til at læse sådan en bog. Den står på hylden og er mere end klar til at blive læst.

      Btw, du har så meget ret i det med følelserne. Om det er grin eller gråd, så er det godt forfatterskab når vores følelser løber af med os.

      Slet
  2. A Monster Calls, The Fault in Our Stars og Looking for Alaska = Jeg er SÅ enig. *tud tud tud*

    Selv kan jeg også sætte 'Me Before You' og 'Som Stjerner På Himlen' på. Der græd jeg godt nok meget...

    SvarSlet
    Svar
    1. De to bøger er begge nogle jeg har erhvervet mig og ser frem til/frygter at læse. Puha. Bare snakken om grædebøger får halsen til at snørre sammen.

      Slet
  3. A Monster Calls virkede også på mig. Jeg kan pt. ikke huske, om jeg fældede en enkelt tåre til The Fault in Our Stars. Til gengæld virkede The Book Thief, Eleanor & Park og Vinterpiger slet ikke for mig.

    Jeg tror, den bog, der har fået mig til at græde mest, er Still Alice, der var også scener i The Hunger Games og Assassin's Apprentice, der krøllede mit hjerte helt sammen.


    Mvh.
    www.denlillebogblog.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja! Still Alice har man især hørt meget om efter filmen kom. Den virker også som den kan bringe nogle tårer frem.
      *SPOILER ALERT; HUNGER GAMES OG HARRY POTTER* Jeg har med vilje ikke taget The Hunger Games med, fordi det var for svært for mig at vælge mellem bog 1 og 3 (bog 3 er nok mit mest sandsynlige valg - og jeg har forsøgt mig med en liste uden fortsættelse af serier, hvilket er samme grund til at Harry Potter ikke er med.)

      Slet
  4. Åh nej, findes 'The boy in the striped pyjamas' som bog! Det gør den jo så! Jeg har set filmen to gange, begge gange i en bus i Peru, hvoraf den ene var med spansk tale og den anden var med spanske undertekster. Forstod ikke så meget, af det de sagde, men alligevel sad jeg og tudbrølede begge gange. Det var en forfærdelig trist film og jeg tror simpelthen ikke jeg kunne få mig selv til at læse bogen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lad være. Det er det eneste jeg har at sige til dig.

      Slet