15 januar 2016

Bibliopolium - Waterstones Trafalgar Square









Jeg har været i en del lækre boghandlere gennem de sidste par år og på et tidspunkt slog det mig at det ville være en super god ide at dele disse skattede steder med andre, der er lige så bogglade som jeg. Derfor kom jeg på Bibliopolium (lat. boghandel). Ca. en gang om måneden vil jeg vise en ny boghandler frem enten fra København eller udlandet - nogle gange vil det blive oftere, andre gange sjældnere.
Endnu en gang bliver det londoniansk. Butikken denne gang er den Waterstones der ligger med udsigt til Trafalgar Square.

Denne boghandel er på ingen måde ekstraordinær eller har noget de andre boghandlere i London ikke har - altså bortset fra beliggenheden og mine minder...Dybt Anna, dybt... Meeeen vent lige et øjeblik før i dømmer min umiddelbart underlige udtalelse, giv mig et øjeblik til at forklare. Denne boghandel er den første boghandel jeg besøgte på min første tur til London og alene af den grund har den en helt særlig plads i mit hjerte, selvom den egentlig ikke er noget særligt. Ja den er større end de fleste boghandlere og har langt flere (spændende) bøger end de danske, men udover det er den ikke blandt de mest spændende boghandlere i det indre London.

Der er dog to elementer ved boghandleren der i den grad opvejer dens ellers ret almindelige fremtoning. Der er en kælderetage fyldt med gulv-til-loft-bogreoler inden for næsten alle genrer og med det kæmpe udvalg der kendetegner engelske (og udenlandske generelt?) boghandlere og det er noget der gør mig aldeles glad.
Hvis man i stedet går op ad trappen tæt ved indgang vil man ret hurtigt finde sig selv mellem en masse cafeborde fyldt med læsende og småsnakkende kunder og det er et super hyggeligt syn, selvom det godt kan virke lidt kaotisk og rodet hvis man lige er kommet derop. Men det kan godt anbefales at sætte sig med sin foretrukne drik og forsvinde ind i en bog for en tid.

Men helt ærlig er det nok en af de boghandlere man besøger hvis man enten er i området eller fordi man ved præcis hvad man vil have, for det er ikke en af de der vildt hyggelige eller særlige boghandlere man kan bruge timevis på ved bare at gå rundt og suge indtryk til sig.


3 kommentarer:

  1. Jeg ELSKER Waterstones - man kan virkelig mærke bog-kærligheden der :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis, det er så mega fedt!!! :D

      Slet
  2. Uh, jeg må indrømme at netop den boghandel faktisk er min favorit i London. Jeg ELSKER den, og kan bruge timer derinde. Nej, charmerende er den ikke, men hvad den ikke har i oldgammel charme og støv, har den i sortiment og inspiration når jeg oser omkring mellem de mange, mange reoler. :D

    SvarSlet